Radical - Linea di principio
![Radical - Linea di principio Radical - Linea di principio](http://www.arte.it/foto/600x450/41/87131-Linea-di-principio_Fondazione-Berengo18.jpg)
Radical - Linea di principio
Dal 08 Dicembre 2019 al 09 Febbraio 2019
Venezia
Luogo: Fondazione Berengo - Palazzo Cavalli-Franchetti
Indirizzo: San Marco 2847
Orari: Thursday to Saturday 2 – 6pm or by appointment
Curatori: Daniele Capra
Telefono per informazioni: +39 041 739453
E-Mail info: comunicazione@berengo.com
Sito ufficiale: http://www.fondazioneberengo.org/
Fondazione Berengo is proud to present the exhibition Linea di principio, with works by Nemanja Cvijanović and Giovanni Morbin. The project, curated by Daniele Capra, is the first event of the Radical cycle, developed by Penzo+Fiore, which aims to propose exhibitions that go beyond the research on glass historically carried out by the Fondazione. Linea di principio investigates the importance of the concept of line in the practice of two artists such as Cvijanović and Morbin whose research is characterized by formal and political analysis and by the ways in which these two fields of investigation mutually influence each other. The works presented are unreleased and have been created by the artists specifically for the Venetian space.
Linea di principio compares two authors on the line as a physical, spatial and political generative element. The line is a metaphor for the beginning of a process, of simplicity and intelligibility, but also of awareness and taking a position with respect to the events we witness.The line is in fact both the primary element that initiates a design (both physical and mental) and a device that acts symbolically to define a choice, a state, a boundary, a belonging or a limit that you want to overcome.
In particular for Nemanja Cvijanović the line is instead a position of principle, the direction that marks a universe of reference, the limit too frequently crossed between our present and the nefarious ideology of dominance of our economic system. One of his new works was born from the chance observation of a badly erased writing on the external wall of the church of Santo Stefano, which stands in the “campo” of the same name on which Palazzo Cavalli-Franchetti faces. Those words, difficult to decipher, have pushed the artist to imagine an orthogonal projection that surpasses distances and surprisingly passes the walls of the palazzo, and is able to give strength and vitality to a thought whose content, even in our head, cannot be erased.
For Giovanni Morbin, the line is a body element that manifests itself in posture, behavior, acting and moving consciously in a certain direction: it is a body trace, projection, encumbrance, crossing space. Poetically faithful to the line of “body art” that makes the body the generative element of the work, Morbin has created a site-specific installation in the central space of the Fondazione, using a part of himself as material. In this way, the artist crosses the boundary line that defines his physicality, expanding an intimate content to the outside. Thus a singular, disconcerting form of translation / spatial projection of his own tissues (and of his bodily volume) takes place in the spaces of the palazzo.
A corredo della mostra due talk di approfondimento sul lavoro degli artisti, sulle connessioni tra analisi formale ed aspetti politici dell’opera.
Giovedì 24 gennaio alle 18 si confronteranno Nemanja Cvijanović (artista), Riccardo Caldura (docente di Fenomenologia delle arti contemporanee presso l’Accademia di Belle Arti di Venezia) e Daniele Capra (curatore della mostra), mentre giovedì 7 febbraio alle 18 sarà la volta di Giovanni Morbin (artista), Gianluca Solla (docente di Filosofia teoretica presso l’Università di Verona) sempre in compagnia del curatore.
I talk analizzeranno il concetto di linea come elemento generativo corporeo, spaziale ed ideologico, poiché essa è metafora dell’inizio di un processo, della semplicità e dell’intelligibilità, ma anche della consapevolezza e del prendere posizione rispetto agli eventi cui assistiamo. La linea è infatti sia l’elemento primario che dà inizio ad un disegno, fisico o mentale, che un dispositivo che agisce simbolicamente per definire una scelta, uno stato, un confine, un’appartenenza. Rappresenta frequentemente un limite che (non) si vuole o (non) si deve superare.
Giovedì 31 gennaio si aprirà invece Scouting Tank, il ciclo di incontri dedicati allo sharing dei percorsi di ricerca di un gruppo di giovani artisti introdotti da attori dell’arte contemporanea locali e non, capaci di dar conto dell’emersione di nuovi linguaggi, sguardi e punti di visione che meritino attenzione. Il primo appuntamento vedrà la presenza di Rebecca Moccia introdotta da Marina Bastianello, Francesco Pozzato da Stefano Coletto, Eva Chiara Trevisan da Penzo+Fiore, Matteo Vettorello da Riccardo Caldura.
SCARICA IL COMUNICATO IN PDF
COMMENTI
![](/public/img/mostre_su.png)
-
Dal 27 giugno 2024 al 06 giugno 2025 Torino | Gallerie d’Italia – Torino
Antonio Biasiucci. Arca
-
Dal 28 giugno 2024 al 13 ottobre 2024 Venezia | Palazzo Cini
Eleonora Duse mito contemporaneo
-
Dal 26 giugno 2024 al 22 settembre 2024 Siena | Santa Maria della Scala
Nino Migliori. LUMEN. Fonte Gaia
-
Dal 25 giugno 2024 al 01 settembre 2024 Roma | Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea
Luigi Bartolini incisore
-
Dal 25 giugno 2024 al 08 settembre 2024 Genova | Museo d’Arte Contemporanea di Villa Croce
Presenze dell’arte svizzera nella collezione del Museo d’Arte Contemporanea di Villa Croce
-
Dal 22 giugno 2024 al 20 ottobre 2024 Firenze | Museo Novecento e Museo degli Innocenti
Louise Bourgeois In Florence